آموزش الکترونیک قدرت


آموزش الکترونیک قدرت

الکترونیک قدرت از جمله دانش هایی است که توجه بسیاری از افراد را به خویش معطوف ساخته است؛ چرا که این فن در بسیاری از تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از نیازهای افراد را برآورده می سازد.

از این جهت امروزه اشخاص زیادی در جامعه حضور دارند که علاقمندند به این حوزه فنی ورود پیدا کنند و شانس خود را در این زمینه امتحان نمایند.

در این بین این دسته از اشخاص برای آن که بتوانند در این حوزه کاری موفقیتی را بدست آورند، بایستی دوره های مختلفی را سپری کنند.

در این مقاله قصد داریم به شما مطالبی را پیرامون آموزش برق و الکترونیک قدرت بیان نماییم؛ کسانی که تمایل دارند در آینده ای نزدیک به این شاخه وارد شوند، خواندن این متن را از دست ندهند و ما را تا انتها همراهی بفرمایند.

در صورت علاقه به این رشته می توانید مشخصات دوره آموزش تابلو برق صنعتی را مطالعه نمایید.

آموزش الکترونیک قدرت

امروزه به واسطه آگاهی افراد از مزایای مشاغل فنی و نیز درآمد بالای آن ها، بخش اعظمی از این اشخاص، ترجیح می دهند که یکی از زیرمجموعه های این شاخه را به عنوان کار آینده خویش در نظر بگیرند.

الکترونیک قدرت نیز در زمره این شاخه ها جای می گیرد و بین همگان نیز محبوب و پرطرفدار می باشد.

آموزش الکترونیک قدرت

در سال های اخیر در سرتاسر جهان از جمله کشور ما، موسسات و نیز آموزشگاه های متعددی دایر شده اند تا بتوانند به این دسته از علاقمندان، آموزش های لازم را ارائه نمایند.

در این محیط، اساتیدی مجرب و ماهر حضور دارند و شما با مشارکت در این جلسات قادرخواهید بود که از تجربه آنان در این مسیر استفاده نمایید و آینده ای درخشان را برای خویش رقم بزنید.

سرفصل هایی که در این دوره ها آموزش داده می شوند، شامل مواردی نظیر: انواع مدارها، واحدهای اندازه گیری الکتریکی، شماتیک های الکتریکی، عیب یابی قطعات و … هستند.

این جلسات، تنها به افراد مبتدی اختصاص ندارند؛ بلکه دیگر اشخاص با هر مدرک تحصیلی که باشند می توانند در این دوره ها حضور یابند و بر اندوخته های علمی خویش پیرامون الکترونیک قدرت بیفزایند.

این آموزش ها به شکل حرفه ای نیز آموزش داده می شوند و افراد می توانند با دریافت مدرک مرتبط با آن برای خویش رزومه ای خوب فراهم نمایند و شانس خود را برای استخدام در شرکت های مختلف امتحان کنند.

ضمن آن که فرد، این امکان را دارد که برای خویش کسب و کاری مستقل را احداث کند و خود به امر درآمدزایی بپردازد.

قطعات موجود در الکترونیک قدرت

در دانش الکترونیک قدرت، افراد برای بارور کردن توان الکتریکی، از اجسام نیمه رسانای متعددی بهره می جویند؛ این علم، خود از قطعات و تجهیزات مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از ویژگی خاصی برخوردار می باشند.

قطعات موجود در الکترونیک قدرت

در ادامه به بررسی این اقلام می پردازیم و در ضمن توضیحاتی خلاصه وار را پیرو هر کدام از آن ها برای شما عزیزان متذکر می شویم.

دیود

یکی از نخستین قطعاتی، که نیمه رسانا به حساب می آید، دیود می باشد؛ جریان الکتریکی که در تجهیزات مختلف وجود دارد، تنها به صورت یک طرفه از این ابزار عبور می کند.

این دیودها خود به دسته بندی های متعددی تقسیم بندی می شوند که هر کدام نیز مشخصه ای دارند و برای کاری مورد استفاده قرار می گیرند.

دیود

تریستور

این نمونه در الکترونیک قدرت کاربرد زیادی دارد و به میزان بالایی از جانب افراد به کار گرفته می شود؛ عملکرد این قطعه نیز مشابه دیود می باشد و جریان را فقط از یک طرف خویش عبور می دهد.

ترانزیستور

از این قطعه تقریبا در تمامی وسایل الکترونیکی استفاده می شود و غالباً آن ها را بر روی بردها جایگذاری می کنند؛ این نمونه معمولا در تجهیزاتی مانند: اینورترها، مبدل، سوئیچینگ، به چشم می خورد.

ترانزیستور

دیاک

ساختار این قطعه کاملاً مخالف نمونه های پیشین می باشد و این قابلیت را دارد که جریان الکتریکی را از دو سمت خویش عبور دهد.

دیاک

ترایاک

این نمونه از سرعت بسیار بالایی برخوردار می باشد و طبق بررسی های انجام شده، ظاهرا قطعه ای سه سر است و مانند دیاک، جریان از دو طرف آن گذر می کند.

کاربردهای الکترونیک قدرت

در تعریف این علم گفته اند که الکترونیک قدرت قادر است انرژی مکانیکی یک وسیله را به نوع دیگری تغییر دهد و زمینه ساز این می شود که برخی از کارها در درون مدار به مرحله اجرا در بیایند.

کاربردهای الکترونیک قدرت

اینک نوبت آن است که به برخی از کاربردهای الکترونیک قدرت در میان جوامع اشاره نماییم و بگوییم که این اصطلاح چه چیزهایی را با خود برای انسان به ارمغان آورده است.

1-نخستین کاربرد الکترونیک قدرت، مربوط به اداپتور و شارژر تجهیزاتی مانند: لپ تاپ، تبلت و نیز گوشی های همراه می باشد؛ بدین صورت که در این وسایل، جریان برق از 240 ولت به 5 ولت تبدیل می شود.

این امر باعث تسریع فرایند شارژدهی این دسته از تجهیزات خواهد شد و فرد را از این بابت آسوده می سازد.

2- هم چنین در محصولاتی نظیر: یخچال، تلویزیون و … اثری از الکترونیک قدرت، به چشم می خورد؛ چرا که در رگولاتور فن، مدارهای الکترونیکی به شکل متناوب جریان دارند.

3-الکترونیک قدرت تنها در تجهیزات خانگی یافت نمی شود؛ بلکه به صنعت خودرو سازی نیز ورود پیدا کرده است و در درون وسایل نقلیه نیز به میزان بالایی مورد استفاده قرار می گیرد.

4-دستگاه های تهویه و نیز تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نیز برای آن که بتوانند از خود بهترین عملکرد را به نمایش بگذارند، از الکترونیک قدرت بهره می جویند.

5-الکترونیک قدرت حتی در چراغ های مطالعه نیز یافت می شود و شما ممکن است بارها با آن روبه رو شده باشید.

 

نتیجه گیری

در این مقاله بر آن بودیم تا شما را با آموزش های مرتبط با الکترونیک قدرت آشنا کنیم؛ به دنبال آن به بررسی قطعات تشکیل دهنده این فن و هم چنین کاربردهای برق قدرت به زبان ساده پرداختیم.

به یقین شما نیز با خواندن این متن، دریافتید که حوزه الکترونیک قدرت از جمله شاخه هایی می باشد که در سال های اخیر پذیرای بخش اعظمی از افراد بوده است.

علاقمندان، با پرورش مهارت های خویش در این حوزه، قادرند در آینده ای نزدیک به فردی شناخته شده و نیز صاحب نام تبدیل شوند و به موفقیت های زیادی نیز دست یابند.

نویسنده مطلب
hani teimoori

آخرین مقالات برق صنعتی

تابلو روان چیست؟

تابلو روان چیست؟

استفاده از تابلوهای روان به عنوان روشی مدرن و موثر برای جلب توجه مشتریان استفاده می شود که در رقابت شدید کسب و کارها نقش بسزایی دارد. در این مقاله سعی می کنیم توضیحات کاملی راجع به تابلوهای روان، انواع، اجزا و قطعات تابلوهای روان و اهمیت آنها در تبلیغات اطلاعاتی را در اختیار شما […]

چگونه در شغل برقکار صنعتی موفق شده و بیشترین درآمد را کسب کنیم؟

چگونه در شغل برقکار صنعتی موفق شده و بیشترین درآمد را کسب کنیم؟

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که به شغل های فنی علاقه دارند ؟ اگر پاسخ شما مثبت است باید بدانید که شغل برقکار صنعتی یکی از بهترین انتخاب های شما برای کارهای فنی می باشد. بنابراین در صورتی که علاقه مند ورود به بازار کار شغل برق کار صنعتی هستید یا در این […]

نمونه سوالات برق صنعتی درجه 1 و 2 فنی حرفه ای

نمونه سوالات برق صنعتی درجه 1 و 2 فنی حرفه ای

با توجه به درخواست هنرجویان آموزشگاه امروز تصمیم گرفتیم نمونه سوالات برق صنعتی درجه 1 و 2 فنی حرفه ای را به همراه پاسخنامه آن منتشر کنیم. جدا از کسب دانش و یادگیری برقکاری صنعتی هدف بسیاری از هنرجویان از ثبت نام در دوره تابلو برق صنعتی، شرکت در آزمون و دریافت مدرک فنی حرفه […]

آشنایی با کاربردهای چپگرد و راستگرد کردن موتور های سه فاز

آشنایی با کاربردهای چپگرد و راستگرد کردن موتور های سه فاز

بهتر است بدانید که تغییر جهت گردش موتور سه فاز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و استفاده از آن بسیار لازم و ضروری محسوب می شود. یکی از کاربردهای چپگرد و راستگرد کردن موتور های سه فاز استفاده از  آن در مدارات قدرت می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله […]

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید