تخلیه سریع شارژ موبایل و دیر شارژی


زود خالی شدن باتری موبایل یکی از مشکلات متداولی است که افراد با آن روبه رو می شوند. به طور کلی شارژ موبایل یکی از مهمترین دلایلی بوده که ممکن است افراد مختلف از یک گوشی استقبال بیشتر و یا کمتری بنمایند. زیرا میزان دوام شارژ موبایل و زود خالی نشدن شارژ باتری موبایل یکی از اصلی ترین پارامتر ها در انتخاب گوشی می باشد. همین موضوع باعث شده تا افراد مختلف به شارژ موبایل خود حساسیت بیشتری داشته باشند و در صورتی که اختلالی در شارژ شدن و یا دشارژ شدن باتری موبایل به وجود بیاید، سریعا برای برطرف کردن این مشکل به تعمیرکار موبایل که دوره آموزش تعمیر موبایل را گذرانده اند  مراجعه می نمایند. زیرا بدون شارژ نمی توان از هیچ نوع گوشی استفاده نمود.

از این رو یکی از اصلی ترین و رایج ترین مشکلاتی که باعث می شود افراد مختلف گوشی خود را نزد تعمیرکار موبایل ببرند، مشکلات مربوط به زود خالی شدن شارژ گوشی است. یک تعمیر کار حرفه ای باید با مدار شارژ آشنایی کامل داشته باشد، تا بتواند مشکلاتی که برای مدار شارژ موبایل پیش می آید را برطرف نماید. البته در برخی مواقع ممکن است این مشکلات منشا نرم افزاری داشته باشند، از این رو ابتدا با تکنیک های ساده، بررسی نموده که عیب از نرم افزار گوشی بوده و یا سخت افزار، سپس می توان به راحتی مشکل را برطرف نمود.

علت زود خالی شدن باتری گوشی چیست؟

علت زود خالی شدن شارژ گوشی می تواند به دلیل استفاده از لوازم جانبی فیک و یا سخت افزاری باشد. همچنین علت خالی شدن باتری گوشی بدون استفاده نیز موارد مختلفی مانند مشکلات سخت افزاری و اصل نبودن قطعات و لوازم جانبی از جمله شارژر گوشی است.

از این رو ابتدا لوازم جانبی از جمله شارژر و باتری را چک کنید؛ زیرا اغلب شارژرهای موجود در بازار تقلبی بوده و توانایی لازم برای شارژ موبایل را ندارند. برخی از شارژرها به خاطر نداشتن کیفیت لازم، پس از مدت کوتاهی قادر به شارژ گوشی نمی باشند.

علت زود خالی شدن باتری گوشی چیست؟توصیه می کنیم تا باتری موبایل را نیز چک کنید. باتری را باید از نظر ظاهری بررسی نموده تا مشکلی نداشته باشد. سپس ولتاژ باتری موبایل را نیز اندازه گیری کنید. در صورتی که همه چیز نرمال بود، باید به رفع مشکل از طریق سخت افزار مدار شارژ اقدام نمود.

علاوه بر موارد ذکر شده از مهمترین عواملی که منجر به زود خالی شدن شارژ گوشی می شود، آسیب دیدگی و خرابی آی سی تغذیه موبایل، بورد گوشی، CPU، میکروفون و … می باشد. برای عیب یابی گوشی در زمان خالی شدن باتری موبایل باید با دقت به تست و بررسی قطعات مختلف بپردازید.

در صورت مشاهده هرگونه مشکل در این قطعات باید آن ها را تعمیر و یا تعویض نمایید. بدین ترتیب گوشی به حالت نرمال برگشته و تخلیه شارژ آن با سرعت نرمال انجام می شود.

از دیگر دلایل خالی شدن شارژ موبایل می توان به استفاده از گوشی در حالتی است که به مدت طولانی از گوشی با نور صفحه نمایش زیاد و یا بدون آپدیت کردن سیستم عامل موبایل اشاره کرد.

چگونه از زود خالی شدن باتری موبایل جلوگیری کنیم؟

روش های مختلفی برای جلوگیری از زود خالی شدن باتری موبایل وجود دارد در این بخش به معرفی بهترین و کاربردی ترین روش های جلوگیری از زود خالی شدن باتری موبایل می پردازیم.

1.جلوگیری از زود خالی شدن باتری موبایل از طریق حذف کردن اپلیکیشن های غیر ضروری

اپلیکیشن های نصب شده بر روی گوشی به میزان متفاوتی از باتری گوشی شما استفاده می کنند. بنابراین برای حل مشکل زود خالی شدن شارژ باتری می توانید اپلیکیشن های غیرضروری را از گوشی خود پاک کنید. اپلیکیشن هایی که برای استفاده از آن ها به اینترنت نیاز است یا شامل تبلیغات هستند، میزان مصرف باتری بسیاری دارند.

حتماً بخوانید: آموزش گام به گام بکاپ گرفتن از گوشی آیفون

جلوگیری از زود خالی شدن باتری موبایل از طریق حذف کردن اپلیکیشن های غیر ضروری2.جلوگیری از زود خالی شدن شارژ باتری گوشی از طریق قرار دادن گوشی در حالت هواپیما

قرار دادن گوشی در حالت Flight mode یا پرواز منجر به حفظ شارژ باتری موبایل می شود. اگر آنتن گوشی به میزان کافی مناسب نباشد، گوشی به خوبی سیگنال دریافت نمی کند. در این صورت گوشی شارژ بیشتری مصرف خواهد کرد. در چنین وضعیتی اگر گوشی را روی Airplane Mode قرار دهید، به حفظ شارژ باتری کمک خواهد شد.

3.جلوگیری از زود خالی شدن شارژ باتری گوشی از طریق حذف کردن ویجت ها از صفحه هوم اسکرین

از راهکارهای دیگری که از زود خالی شدن باتری موبایل جلوگیری می کند، حذف کردن ویجت هاست. این ویجت ها که روی صفحه هوم اسکرین موبایل قرار گرفته اند، به طور همزمان از بخش های مختلف گوشی استفاده کرده و  باتری موبایل را سریعاً خالی می کنند. به عنوان مثال ویجت آب و هوا از اینترنت و gps به طور همزمان استفاده می کند. بنابراین تا جایی که امکان دارد برنامه های اضافی را از هوم اسکرین پاک کنید.

4.جلوگیری از زود خالی شدن شارژ باتری گوشی از طریق غیر فعال کردن وایفای و GPS

یکی از روش های کاربردی برای جلوگیری از زود خالی شدن شارژ باتری موبایل غیر فعال کردن قابلیت های ارتباطی مانند وایفای، بلوتوث، GPS، موبایل دیتا و غیره می باشد. زیرا این قابلیت ها هنگام فعال بودن میزان باتری بسیاری را مصرف می کنند. بنابراین توصیه می کنیم هنگامی که به این قابلیت ها نیازی ندارید آنها را غیرفعال کنید.

جلوگیری از زود خالی شدن شارژ باتری گوشی از طریق غیر فعال کردن وایفای و GPS5.جلوگیری از زود خالی شدن شارژ باتری گوشی از طریق غیر فعال کردن حالت تنظیم خودکار نور صفحه

از دیگر روش ها مهم و کاربردی که به شما کمک می کند شارژ باتری را برای مدت بیشتری حفظ کنید، غیر فعال کردن حالت تنظیم خودکار نور صفحه است. زیرا هنگام فعال بودن این قابلیت گوشی می بایست دائما شدت نور را بررسی و متناسب با آن نور صفحه نمایش را افزایش یا کاهش دهد که این امر انرژی بسیاری را از باتری موبایل خواهد گرفت.

6.استفاده نکردن از برخی از برنامه ها و بک گراندهای متحرک

یکی از دلایلی که در چند سال اخیر موجب خالی شدن باتری موبایل ها می شود، انتخاب بک گراندهای متحرک و Live می باشد. اگر از این بک گراندها روی گوشی استفاده شود، با عدم استفاده از آن ها تغییرات محسوسی در نگه داشتن شارژ گوشی مشاهده می شود.

همچنین برخی از برنامه ها حتی در زمان هایی که از آن ها استفاده نمی کنید، به صورت پس زمینه اجرا می شوند و باتری گوشی را مصرف می کنند. با غیر فعال کردن برنامه های اجرایی در حالت پس زمینه گوشی می توان بسیاری از مشکلات مربوط به زود خالی شدن باتری موبایل را برطرف نمود.

علت دیر شارژ شدن گوشی چیست و چگونه می توان آن را رفع کرد؟

گاهی ممکن است شارژ موبایل به کندی انجام شود که آن را دیر شارژی می نامند.

دیر شارژی می تواند علل مختلفی داشته باشد؛ مثلا شارژر غیر اصل و یا باتری های نامرغوب، می توانند باعث دیرشارژی موبایل شوند.

گاهی ممکن است شارژر و باتری اصل باشند، اما باز هم مشکل دیر شارژی ایجاد شود. در این صورت دلایل سخت افزاری این مشکل را ایجاد کرده اند که باید به عیب یابی و رفع مشکل پرداخت.

علت دیر شارژ شدن گوشی چیست و چگونه می توان آن را رفع کرد؟

از دیگر دلایل دیر شارژی گوشی خراب شدن سوکت شارژ می باشد. سوکت شارژ وظیفه شارژ کردن گوشی توسط شارژر را داشته، که در صورتی که کوچکترین مشکلی از جمله اتصال کوتاه در این سوکت به وجود آید، شارژ شدن موبایل نیز با مشکل مواجه می شود. از دیگر دلایل بروز مشکل در سوکت شارژ موبایل می توان به جمع شدن گرد و خاک و یا هر چیزی که مانع از اتصال شارژر به سوکت شود، اشاره نمود. در این موارد می توان با ابزار مخصوص به راحتی سوکت شارژ را تمیز کرد. اما اتصالی در سوکت شارژ، این قطعه را خراب نموده و باید آن را تعویض نمود.

تعویض قطعاتی مانند سوکت شارژ موبایل باید با دقت بسیار مناسبی صورت پذیرد. در صورتی که دستگاه ها و ابزار مناسبی برای این کار انتخاب نشود، ممکن است آسیب هایی به سایر بخش های موبایل وارد شود. از این رو معمولا افراد باید در هنگام تعویض قطعاتی همچون سوکت شارژ، دقت زیادی داشته باشند.

مقاله فوق از دسته مقالات آموزش تعمیرات موبایل می باشد، در صورتی که علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره تعمیرات موبایل هستید توصیه می کنیم در دوره های آموزش تعمیرات موبایل آموزشگاه فنی برق ثبت نام نمایید.

به این صفحه امتیاز دهید
نویسنده مطلب
حسین زمانیخواه
حسین زمانیخواه

حسین زمانیخواه هستم با سابقه 11 سال در آموزش و خدمات تعمیرات موبایل. 5 سال است که در حوزه تکنولوژی و موبایل تولید محتوا می کنم.

آخرین مقالات تعمیر موبایل

آموزش جامع روش های ریست فکتوری گوشی اندرویدی

آموزش جامع روش های ریست فکتوری گوشی اندرویدی

آموزش ریست فکتوری یکی از مهم ترین مطالبی است که در این مطلب به آن پرداخته می شود. گوشی های هوشمند علی رغم کاربردی بودن، در برخی مواقع دچار مشکلات و خطاهای جدی می شوند...

نحوه شابلون زدن آی سی موبایل

نحوه شابلون زدن آی سی موبایل

امروزه که دنیا در حال تحول و پیشرفت فناوری است، داشتن مهارت های لازم برای عیب یابی و تعمیر اجزای مختلف گوشی های هوشمند بسیار مهم است. یکی از این مهارت های حیاتی، شابلون آی سی (مدارهای یکپارچه) در دستگاه های تلفن همراه است...

نحوه قفل کردن پیام ها در آیفون

نحوه قفل کردن پیام ها در آیفون

در این مقاله به روش‌های قفل کردن پیام ها در آیفون می‌پردازیم، زیرا گاهی محافظت از امنیت اطلاعات و محتویات گوشی ما بسیار مهم است، به خصوص اگر در شرایطی باشیم که فکر ‌کنیم کسی می تواند تلفن مان را باز کند و به اطلاعات ما دسترسی داشته باشد. اگرچه این روزها بیشتر از اپلیکیشن […]...

دلیل باد کردن باتری گوشی چیست و برای رفع آن چه کنیم؟

دلیل باد کردن باتری گوشی چیست و برای رفع آن چه کنیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که باتری تلفن همراهتان به طرز عجیبی متورم شده و شکل آن تغییر کند! اما علت این تغییر شکل و تورم باتری چیست؟ آیا باد کردن باتری تلفن همراه خطرناک است؟ چگونه از باد کردن باتری گوشی خود جلوگیری کنیم یا اگر باتری گوشی متورم شد چه کنیم؟ […]...

دیدگاه کاربران