علت قطع شدن صدای تلویزیون


تلویزیون دیدن وقتی صدای آن نوسان دارد، چندان جالب نیست. با پیدا کردن علت قطع شدن صدای تلویزیون می‌توانید فیلم و سریال یا برنامه‌های تلویزیونی خود را بدون حواس پرتی ببینید. وقتی ندانید چرا صدای تلویزیون قطع شده یا چرا هی صدایش کم و زیاد می‌شود، لذت بردن از تماشای برنامه‌ها تجربه چندان جالبی نخواهد بود. به همین دلیل در این مقاله قرار است علت قطع شدن صدای تلویزیون و راه‌حل‌های درست کردن آن را بیاموزید.

علت قطع شدن صدای تلویزیون در برندهای مختلف

علت قطع شدن صدای تلویزیون می‌تواند به فاکتورهای مختلفی مربوط باشد. برندهای مختلف مانند سامسونگ، ال جی، دوو و دیگر شرکت‌ها ممکن است به دلیل خرابی برد، کابل ورودی صدا، تنظیمات اشتباه و حتی اتصال به دستگاه‌های خروجی دچار قطعی صدا شوند. در ادامه دلایل شایع برای علت کم شدن صدای تلویزیون را بررسی خواهیم کرد.

علت قطع شدن صدای تلویزیون در برندهای مختلف

علت قطع شدن صدای تلویزیون در برندهای مختلف

خرابی برد تلویزیون

برد تلویزیون مهمترین بخش آن است. این بخش وظیفه پردازش صدا و تصویر را دارد. اگر برد تلویزیون خراب شود یکی از نشانه‌های آن قطع شدن صداست. به همین دلیل وقتی می‌پرسید چرا صدای تلویزیون قطع شده، باید به سراغ چک کردن برد هم بروید.

اگر علت کم شدن صدای تلویزیون خرابی برد باشد، در اغلب مواقع باید آن را تعویض کنید. اگر در دوره تعمیر تلویزیون شرکت کرده باشید، خودتان می‌توانید آن را تعمیر و تعویض کنید. در غیر این صورت نیاز است به متخصص و تعمیرکار رو بیاورید.

مشکلات در کابل ورودی صدا

کسانی که از کابل‌های HDMI زیاد استفاده می‌کنند، ممکن است باعث قطع شدن صدای تلویزیون خود شوند. این کابل‌ها هم کابل ورودی تصویر هستند و هم وظیفه انتقال صدا را دارند. خرابی در آن‌ها یکی از دلایل کم شدن صدای تلویزیون یا حتی قطعی آن است.

مشکلات در کابل ورودی صدا می‌تواند به دلیل محافظ نداشتن کابل، پارگی یا اتصالی باشد. اگر از عدم آسیب فیزیکی به کابل‌ها اطمینان دارید، یک بار آن را از تلویزیون جدا کنید، صدا را چک کنید و اگر درست شد، مشکل از کابل است و باید آن را عوض کنید.

خرابی اسپیکر یا بلندگوی داخلی تلویزیون

صدای تلویزیون از بلندگوهای داخلی آن پخش می‌شود. اگر آن‌ها خراب باشند، صدای تلویزیون یا پخش نشده یا کم و زیاد می‌شود. در این مواقع داشتن ساندبار کمک کننده خواهد بود. بااین‌حال اغلب تلویزیون‌ها مخصوصا مدل‌های امروزی به علت داشتن چندین اسپیکر داخلی نیاز به ساندبار ندارند. از طرفی دقیقا به همین دلیل اگر بلندگوهای داخلی خراب شوند، دقیقا علت قطع شدن صدای تلویزیون خواهند بود.

باتوجه‌به این مسئله لازم است خرابی اسپیکرها را بررسی کنید. اگر از عدم mute بودن صدای تلویزیون اطمینان دارید، یک بار با ریموت صداها را کم و زیاد کنید. با بررسی تنظیمات مطمئن شوید اسپیکرها تنظیمات اشتباه ندارند. در نهایت با اتصال تلویزیون به یک دستگاه خارجی مانند لپ تاپ چک کنید صدا در آن صورت قطع و وصل می‌شود یا خیر.

فعال بودن حالت بی صدا یا mute

یکی از واضح‌ترین دلایل قطع شدن صدای تلویزیون، روشن بودن حالت بی‌صدا در آن است. به‌طورمثال اگر شب گذشته در حالت mute تلویزیون را خاموش کرده باشید، صبح با تصویر بدون صدا مواجه می‌شوید.

این اتفاق در برخی تلویزیون‌های هوشمند به صورت خودکار می‌افتد. مثلا در محیط‌های آرام صدا کم می‌شود و هنگامی که تلویزیون را روشن می‌کنید با صدایی بسیار کم مواجه می‌شوید. در این حالت اگر برنامه‌های تلویزیون هوشمند آپدیت نباشند، ممکن است مجددا تنظیمات صدا به صورت خودکار به حالت اولیه باز نگردد.

تنظیمات اشتباه مربوط به صدای تلویزیون

اگر بلد نباشید با تلویزیون هوشمند خود کار کنید، ممکن است تنظیمات آن را به هم بریزید. تنظیمات اشتباه مربوط به صدا حتی ممکن است به دلیل یک تغییر کوچک در اکولایزر صدا هم باشد. برای تنظیم صحیح باید به دفترچه راهنمای هر برند تلویزیون مراجعه کنید یا از یک متخصص کمک بگیرید.

اشکال در بلندگوهای خارجی دستگاه

اگر کابل انتقال دهنده و بلندگوهای داخلی سالم باشند و هم چنان متعجبید که چرا صدای تلویزیون قطع شده، نگاهی به بلندگوهای خارجی بیاندازید. در برخی مواقع ضربه خوردن به بلندگوها، کثیفی باند یا قطع شدن کابل‌های اتصال به آن‌ها می‌تواند باعث کم شدن صدای تلویزیون‌ها حتی قطع شدن صدا شود.

بسته بودن ولوم دستگاه

مطمئن شوید که شب قبل صدای دستگاه تلویزیون خود را تا انتها کم نکرده‌اید. زمانی که ولوم دستگاه تا آخر کم شده باشند، مشابه با حالت بی‌صدا، با قطع بودن صدای تلویزیون مواجه خواهید شد.

بسته بودن ولوم دستگاه

بسته بودن ولوم دستگاه

متصل بودن هدفون و سایر وسایل با رابط خروجی

اگر به یک تکنسین تعمیر تلویزیون مراجعه کردید و او دلیلی برای خرابی تلویزیون شما پیدا نکرد، شاید دلیل اصلی حواس‌پرتی شما باشد. مطمئن شوید که هدفون، هندزفری بلوتوثی یا دستگاه‌های خارجی دیگر را از تلویزیون جدا کرده‌اید. چرا که هنگام وصل بودن این دستگاه‌ها صدا را فقط از همان دستگاه پخش می‌شنوید نه روی خروجی صدا و بلندگوی تلویزیون. به همین دلیل شما فکر می‌کنید صدای تلویزیون قطع شده است.

علت قطع و وصل شدن صدای تلویزیون سامسونگ

اغلب تلویزیون‌ها تنظیمات مشترکی دارند. به همین دلیل وقتی صحبت از علت قطع شدن صدای تلویزیون می‌شود می‌توانید علت‌های مشابه را برای آن‌ها پیدا کنید. برای تلویزیون‌های سامسونگ نیز علت قطع و وصل شدن صدا مشابه با دلایل بررسی شده در بخش‌های قبل است.

  • مشکل در برد اصلی صدا
  • تنظیمات اشتباه صدا مانند حالت mute
  • اشکال در کابل‌های ورودی صدا
  • خرابی اسپیکرهای داخلی یا خارجی و حتی کثیف بودن آن‌ها
  • مشکلاتی در نرم افزار و برنامه‌های تنظیم کننده صدای تلویزیون

برخی از شایع‌ترین دلیل‌های قطع شدن یا کم شدن صدای تلویزیون سامسونگ هستند.

علت قطع و وصل شدن صدای تلویزیون سامسونگ

علت قطع و وصل شدن صدای تلویزیون سامسونگ

چرا صدای تلویزیون قطع شده

وقتی صدای تلویزیون قطع می‌شود، باید به دنبال چک کردن چند مسئله باشید.

  • اتصالات کابل‌ها
  • تنظیمات صدا
  • سلامت اسپیکرهای داخلی و خارجی
  • به روز بودن نرم افزارهای داخلی

به این ترتیب در اغلب مواقع قادر خواهید بود، مشکل قطع شدن صدای تلویزیون را حل کنید.

چرا صدای تلویزیون قطع شده

چرا صدای تلویزیون قطع شده

علت وزوز صدای تلویزیون

وزوز کردن تلویزیون و نویز داشتن صدا یکی از دلایلی است که لذت تماشای فیلم و برنامه‌ها را کم می‌کند. دلایل آن می‌توانند به شرح زیر باشند.

  • کثیف بودن اسپیکرها یا خراب شدن آن‌ها به علت ضربه خوردن یا اتصالی برق
  • شل بودن کابل‌های ورودی صدا یا اتصالات نادرست آن‌ها
  • اشکال در مین برد و پردازنده گرافیکی صدای تلویزیون
  • قرار گرفتن نادرست تلویزیون در محلی که باعث ایجاد باگ صدایی می‌شود.

این موارد شایع‌ترین علت قطع شدن صدای تلویزیون در برندهای مختلف هستند.

علت کم شدن صدای تلویزیون

اگر صدای تلویزیون شما به صورت پیش فرض روی کم تنظیم نشده باشد، باید با بررسی موارد زیر به دنبال علت کم شدن صدای آن باشید.

  • تداخل صداهای مختلف
  • عدم پیکربندی media center در بخش تنظیمات
  • روشن بودن دکمه mute
  • اتصالات اشتباه به دستگاه‌های خارجی
  • بررسی کابل‌های ورودی و انتقال دهنده صدا

با بررسی هر یک از این بخش‌ها می‌توانید از سالم بودن کلی دستگاه تلویزیون خود اطمینان حاصل کنید.

چگونه صدای تلویزیون را درست کنیم

برای آن‌که صدای تلویزیونتان قطع و وصل نشود یا بابت کم شدن صدای آن اذیت نشوید، کافی است چند کار ساده انجام دهید.

  1. تلویزیون را در موقعیت مکانی درست قرار دهید.
  2. بخش تنظیمات را چک کنید و با راهنمای تنظیمات هر برند مسیر پیکربندی و تنظیمات صدا را به درستی انجام دهید.
  3. سعی کنید نرم افزارهای تلویزیون را همواره به روز نگه دارید.
  4. بلندگوهای داخلی را با ریموت و اسپیکرهای خارجی را به صورت چشمی بررسی کنید. کثیف بودن اسپیکرهای خارجی و باندهای داخلی می‌توانند موجب کاهش صدا شوند. همچنین در برخی مواقع دیده می‌شود که کابل‌های اتصال به اسپیکرها به علت پارگی، شل شدن یا خرابی کار نمی‌کنند.
  5. اگر اشکال از مین برد باد باید آن را تعویض کنید.
  6. مطمئن شوید که تلویزیون را روی حالت بی‌صدا نگذاشته‌اید.

در نهایت با قرار دادن تنظیمات صدا روی بازگشت به حالت کارخانه می‌توانید مطمئن شوید که تلویزیون شما اشکال فنی و فیزیکی نداشته باشد. در غیر این صورت برای حل مشکل آن باید به متخصص و تعمیرکار تلویزیون مراجعه کنید.

سخن آخر

یکی از مسائل مطرح امروزه و مخصوصا در تلویزیون‌های هوشمند، علت قطع شدن صدای تلویزیون است. اشکالات فنی یا تنظیمات اشتباه و حتی حواسپرتی شما می‌توانند دلایلی برای علت کم شدن یا قطع شدن صدای تلویزیون باشند. با کمی دقت در تنظیمات یا بررسی کابل‌ها و اسپیکرها می‌توانید مشکلات صدا را در تلویزیون خود رفع کنید.

نویسنده مطلب
hani teimoori

آخرین مقالات تعمیر لوازم خانگی

علت صدای یخچال

علت صدای یخچال

علت صدای یخچال چیست؟ زمانی که یخچال شما شروع به تولید صدا‌ های عجیب می‌ کند این سوال در ذهنتان پدیدار می‌ شود. برای پاسخ به این سوال باید گفت که یخچال‌ ها به دلیل فعالیتی که دارند معمولا از باقی وسایل خانگی صدای بیشتر تولید کرده اما اگر این صدا‌ها غیر عادی شود حتما […]

روش تعمیر و عیب یابی ماشین لباسشویی

روش تعمیر و عیب یابی ماشین لباسشویی

یکی از پرکاربرد ترین و ضروری ترین لوازم خانگی، ماشین لباسشویی اتوماتیک می باشد. اگر این وسیله پرکاربرد دچار خرابی شود می تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد، به همین علت عیب یابی و رفع آن باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود. گاهی مواقع ممکن است مشکلات ماشین لباسشویی جزئی باشد و […]

نحوه استفاده از ژل ماشین ظرفشویی و تفاوت ژل، پودر و قرص ماشین ظرفشویی

نحوه استفاده از ژل ماشین ظرفشویی و تفاوت ژل، پودر و قرص ماشین ظرفشویی

برای ماشین های ظرفشویی، مواد شوینده مختلفی می توان به کار برد. ژل ماشین ظرفشویی همانند پودر و قرص یکی از انواع مواد شوینده است که برای شستشو ظروف از آن استفاده می شود. اما آیا تا به حال به تفاوت قرص، پودر و ژل ماشین ظرفشویی فکر کرده اید؟ به اینکه کدامیک از این […]

22 ابزار تعمیر یخچال را بشناسید

22 ابزار تعمیر یخچال را بشناسید

ابزارهای دقیق در مشاغل فنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. در صورتی که ابزارهای ضروری را نداشته باشید، دچار سردرگمی در تشخیص مشکلات دستگاه‌ها و یا عدم توانایی در تعمیر آن‌ها خواهید شد. تعمیرات یخچال و فریزر نیز به ابزارهای خاصی نیاز دارد تا بتوانید به درستی این وسیله گران قیمت را به درستی تعمیر نمایید. […]

دیدگاه کاربران

  • مهرنوش گفت: پاسخ

    دلایل قطعی صدای تلوزیون سونی هم بگین لطفا

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید