زمان تعویض روغن های خودرو


زمان تعویض روغن خودرو یکی از مسائلی است که بسیار از افراد نیاز به راهنمایی درباره آن دارند.
روغن موتور را خون رسان قلب خودروی خود بدانید. بررسی منظم آن بخش مهمی از عملکرد خوب موتور شما و بیشترین کارکردن با آن است. روغن قطعات متحرک داخلی موتور را چرب می کند و باعث می شود که آنها خیلی زود ساییده نشوند.

زمان تعویض روغن های خودرو

برای اینکه بدانید هر چند وقت یکبار باید تعویض روغن انجام دهید ، توصیه می کنیم از مکانیک خود بخواهید ، دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کرده و از عادات رانندگی خود مطلع شوید. اگر خودروی شما به طور مرتب در معرض گرد و غبار و زباله قرار می گیرد ، به تعویض مکرر روغن احتیاج دارید.

برای عملکرد مطلوب ، راننده متوسط ​​باید حداقل پنج هزار کیلومتر یا هر چهار ماه یکبار روغن خود را تعویض کند. این زمان با توجه به کیفیت روغن موتور و البته نوع خودرو متغیر است. هر چه غلظت و کیفیت روغن موتور بیشتر باشد مدت زمان مفید استفاده از آن نیز بیشتر خواهد بود.

زمان تعویض روغن های خودرو زمان تعویض فیلتر روغن

یکی از مهمترین قسمتهای تعویض روغن تعویض فیلتر روغن خودرو است. فیلتر لجن روغن جمع آوری شده را در حین روغن کاری موتور می گیرد و نگه می دارد. اگر فیلتر تعویض نشده باشد ، روغن جدید با همان روغن قبلی که تازه تعویض شده کثیف می شود.

برای بهره مندی کامل از تعویض روغن ، متخصص تعمیر خودرو حتماً قبل از تعویض روغن ، اطراف آن را تمیز کرده و یک فیلتر جدید در ماشین شما نصب می کند. عموما هر 2بار که روغن موتور را تعویض می کنیم یکبار فیلترهای روغن و هوا را نیز باید تعویض نماییم.

تعویض روغن موتور

پاسخ بسیاری از این سوالات که هر چند وقت روغن موتور را تعویض نماییم یکسان است: دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید. بر اساس تجربیات گذشته یا راهنمایی مکانیک هایی که از کار سود می برند ، در این بازه زمانی فرض نکنید ، زیرا زمان بندی در طول سالها تغییر کرده است.

بسیاری از خودروها ، وانت ها و SUV ها در حال حاضر دارای مانیتورهای یادآوری سرویس هستند که به رانندگان هشدار می دهد که چه موقع روغن خود را تعویض کنند فنی برق می گوید: “این سیستم ها به طور معمول تعداد کیلومترهایی  را که یک وسیله نقلیه طی کرده است کنترل می کنند و همچنین میزان سختی رانندگی خودرو را حس می کنند و بر این اساس تنظیم می شوند.”

شما باید  بلافاصله پس از دریافت چنین هشدار ، تعویض روغن خود را انجام می دهید.

چگونه سطح روغن‌موتور را چک کنیم؟

اگر یک میله چوبی دارید و خودتان آن را چک می کنید ، مطمئن شوید که ماشین در زمین مسطح پارک شده است. اگر موتور کار کرده است ، از نقاط داغ احتمالی زیر کاپوت مطلع باشید.

  • با خاموش شدن موتور ، کاپوت خودرو را باز کرده و میله چک را پیدا کنید.
  • میله چک را از موتور بیرون آورده و روغن را از انتهای آن پاک کنید. سپس میله چک را دوباره داخل لوله خود قرار دهید و آن را تا انتها به داخل فشار دهید.
  • آن را به عقب بکشید و این بار به سرعت به دو طرف چوب نگاه کنید تا ببینید روغن در انتهای آن کجا قرار دارد.

چگونه سطح روغن‌موتور را چک کنیم؟ هر میله ای به نحوی می تواند سطح روغن مناسب را نشان دهد ، چه دو سوراخ ، حروف L و H (پایین و بالا) ، کلمات MIN و MAX ، یا به سادگی یک منطقه متقاطع. اگر بالای “خط” روغن بین دو علامت یا در منطقه متقاطع باشد ، سطح خوب است.

دلایل اهمیت زمان تعویض روغن و سرویس خودرو

خودروها از لحاظ ساختار بسیار پیچیده هستند ، زیرا هر نوع و مارک خودرو از قطعات ، ساختار و طراحی مختلف تشکیل شده است.

هنگام درخواست کمک ،باید به دنبال فردی گشت که دانش فنی بسیار مناسبی داشته باشد  که بتواند با هزینه مناسب خودرو را تعمیر کند .

ما به شدت به اتومبیل های خود متکی هستیم تا هر روز ، چندین بار در روز از نقطه A به نقطه B برسیم. به همین دلیل ، ما باید اطمینان حاصل کنیم که از وسایل نقلیه خود به درستی مراقبت می کنیم.

بنابراین برای کاهش خطر تعمیرات بزرگ و پرهزینه ، بهتر است برای چکاپ های منظم به مکانیک خود مراجعه کنید.

در این مقاله ما چندین نکته مهم و کاربردی که هر راننده ای باید در مورد تعویض روغن بداند را عنوان کرده لیم که میتوانید با رعایت کردن این نکات در پیشگیری هزینه های بالا جلوگیری کنید .

نکات مهم تعویض روغن موتور خودرو

برخی از نکاتی که برای عوض کردن روغن موتور خودرو باید به آن توجه نمود عبارتند از:

چند بار سطح روغن موتور خودرو را بررسی کنید

شما باید مراقب میزان روغن خودرو باشید. نتایج بررسی قابلیت اطمینان ما نشان داده است که حتی خودروهای جدیدتر می توانند بین تغییرات نیاز به روغن داشته باشند.

فنی برق توصیه می کند حداقل یک بار در ماه سطح روغن خود را چک کنید. حتماً در اولین نشانه نشت ، تعمیرات را انجام دهید.

دفترچه راهنما را بررسی کنید و توصیه های خودروساز را دنبال کنید. برخی از خودروهای جدیدتر دارای مانیتورهای روغن الکترونیکی هستند و برای چکاپ دستی از چوبک های معمولی استفاده نمی شود.

بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو

روغن کاری قطعات خودرو در هنگام تعویض روغن

در هنگام تعویض روغن ، مکانیک شما شاسی را که قسمت زیرین خودرو است ، به طور خاص قاب را به همراه سیستم تعلیق و اجزای لازم برای چرخاندن ، چرب می کند. روغن کاری شاسی اصطکاک در این قسمت ها را کاهش می دهدو شما را از حواس پرتی ، تحریک و  جیر جیر قطعات نجات می دهد.

کاهش اصطکاک همچنین از ساییدگی زیر صندلی شما محافظت می کند و احتمال نیاز به قطعات جایگزین را کاهش می دهد.

به جای مراجعه به مکانیک خود در صورت بروز مشکل ، به طور منظم از تعمیرگاه اتومبیل خود دیدن کنید تا خودرو خود را روغن کاری ، روغن کاری و فیلتر کنید تا همه چیز در حالت کار قرار گیرد. تعمیر و نگهداری منظم فقط بخشی از تعمیر خودرو نیست – مراقبت از خودرو است!

تعویض منظم روغن

زمان تعویض روغن های خودرو: تعویض منظم روغن ، سنگ بنای اجتناب از تعمیرات جدی و پرهزینه خودرو است. تعویض منظم روغن و استفاده از نوع و درجه مناسب با روانکاری مناسب موتور ، منجر به عملکرد کارآمدتر موتور می شود.

با تعویض روغن ، از تجمع خاک جلوگیری می کنید زیرا می تواند به موتور شما آسیب برساند و باعث خرابی موتور و نهایتا منجر به هزینه های بالا شود.

تعویض روغن نه تنها در تعمیرگاه خودرو در هزینه شما صرفه جویی نمی کند ، بلکه در پمپ نیز در هزینه شما صرفه جویی می کند. یک موتور تمیز و روانکاری شده مایل شما را در هر گالن بهبود می بخشد و بهترین ارزش را برای پول شما به ارمغان می آورد.

مراقب نشتی روغن موتور خودرو باشید

اگر روغن زیر حداقل علامت باشد یا زیر خط استاندارد که بر روی گیج تعریف شده است، باید روغن اضافه کنید.

به رنگ روغن توجه زیادی داشته باشید. باید قهوه ای یا سیاه ظاهر شود. اما اگر ظاهری سبک و شیری داشته باشد ، می تواند به این معنی باشد که مایع خنک کننده به داخل موتور نشت می کند. به دنبال هرگونه ذرات فلزی نیز باشید ، زیرا این می تواند به معنی آسیب داخلی موتور باشد. در صورت مشاهده هر یک از این شرایط ، خودرو را برای تشخیص بیشتر نزد مکانیک ببرید.

اگر همه چیز خوب است ، چوب چک را دوباره پاک کنید و دوباره آن را در لوله خود قرار دهید و مطمئن شوید که کاملاً نشسته است. کاپوت را ببندید و کارتان تمام است.

فواصل تعویض روغن موتور خودرو

برخی به قانون “هر 5000 کیلومتر یا هر 3 ماه” تعویض روغن را انجام می دهند ، اما پیشرفت موتورها و روغن این راهنما را منسوخ کرده است. بسیاری از خودروسازان فواصل تعویض روغن در 7500 یا حتی 10000 کیلومتر و 6 یا 12 ماه یک را تعریف کرده اند.

فنی برق می گوید: “دفترچه راهنمای مالک شما نسبت به هر مکانیکی اطلاعات بیشتری در مورد ماشین شما دارد.” “اغلب در مورد تعویض روغن صحبت نکنید. از دفترچه راهنما پیروی کنید و موتور خودرو شما باید روغن کاری خوبی داشته باشد و عملکرد خوبی داشته باشد. ”

اگر زیاد با اتومبیل خود رانندگی نمی کنید ، روغن شما همچنان باید تازه بماند. حتی اگر هر سال کمتر از آنچه خودروساز شما پیشنهاد می دهد مسافت را طی کنید (مثلاً 6000 کیلومتر ، با فواصل تعویض روغن در 7500 کیلومتر) ، باز هم باید این روغن را دو بار در سال تعویض کنید.

هر چند کیلومتر روغن موتور خودرو را تعویض نماییم؟

زمان مناسب برایی عوض کردن روغن موتور

انتخاب روغن مناسب برای خودروی خود

زمان تعویض روغن های خودرو:در بسیاری از مدلهای جدیدتر ، وزن روغن موتور ماشین شما روی درپوش که روغن اضافه می کنید چاپ شده است.

فنی برق می گوید: “مطمئن شوید که قبل از مراجعه به مکانیک خود از آنچه خودروساز شما توصیه می کند یا چه چیزی را می خواهد مطلع شوید تا بتوانید هزینه روغن مورد استفاده آنها را کنترل کنید.”

روغن موتور را با توجه به اب و هوا انتخاب کنید

نکته دیگر شیوه زندگی شما است. فنی برق می گوید: “اگر در منطقه ای با زمستان های بسیار سرد یا تابستان های بسیار گرم زندگی می کنید ، یا اگر از وسیله نقلیه خود برای یدک کشی یا حمل مواد سنگین استفاده می کنید ، روغن مصنوعی بهترین گزینه است.

در حالی که روغن مصنوعی خودرو به طور کلی بهتر دوام می آورد و می تواند برای شما کیلومتر بیشتری کار کند ، به همان اندازه مهم است که تعویض روغن را بیش از فاصله زمانی توصیه شده توسط سازنده انجام ندهید – معمولاً شش ماه یا یک سال اگر موتوری باشد که شما با آن مسافت زیادی را رانندگی نکرده باشید.”

سوالات متداول عوض کردن روغن موتور ماشین

سوال و جواب درباره این موضوع:

روغن موتور معمولی بهتر است یا روغن موتور مصنوعی؟

روغن مصنوعی برای مقاومت بیشتر در برابر خرابی (و به همین دلیل ماندگاری بیشتری دارد) و تحمل درجه حرارت بالا موثرتر است.

شرایطی وجود دارد که مقاومت در برابر خرابی می تواند به افزایش طول عمر موتور شما کمک کند.

فنی برق می گوید: “اگر سفرهای کوتاه زیادی انجام می دهید ، روغن موتور معمولی هرگز آنقدر گرم نمی شود که رطوبت و ناخالصی ها را بسوزاند ، به این معنی که ممکن است برای محافظت از موتور شما به اندازه کافی عمل نکند.”

فواید روغن مصنوعی خودرو چیست؟

روغن مصنوعی خودرو همچنین می تواند به موتورهای مستعد ایجاد لجن کمک کند. برخی از مدل های فولکس واگن و تویوتا در گذشته مشکلات لجن داشته اند. این باقیمانده ، که هنگام تجزیه روغن ایجاد می شود ، می تواند جریان روغن را مسدود کرده و منجر به مرگ سریع موتور شود.

آیا خودروهای قدیمی به روغن خودرو خاصی احتیاج دارند ؟

فنی برق می گوید: “اگر خوب کار نکند ، نه.” او می گوید: “اگر مطمئن نیستید که از چه روغنی استفاده می کنید زیرا دفترچه راهنمای آن را ندارید ، با نمایندگی محلی خود یا گروه علاقه مندان آنلاین برای مدل خاص خود مشورت کنید.”

 آیا به روغن مصنوعی نیاز دارید؟

ایبوتسون می گوید: “فقط در صورتی که سازنده شما آن را توصیه کرده باشد میتوانید استفاده کنید ،” زیرا می تواند دو تا چهار برابر روغن معمولی هزینه داشته باشد. ”

آیا می توانم تعویض روغن خودرو را هر 15000 کیلومتر انجام دهم ؟

در مورد تعویض روغن 15000 کیلومتر اخبار خوب و بد وجود دارد-استانداردی که 3 برابر بیشتر از مواردی است که اغلب توسط تجار سریع روغن توصیه می شود. خبر خوب: بله ، با خودروهای خاص و روغن موتور خوب ممکن است این کار را بدون هیچ آسیبی به خودرو خود انجام دهید.

در صورتی که از علاقه مندان به مکانیکی خودرو هستید برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم در دوره های مکانیکی آموزشگاه فنی برق ثبت نام کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
نویسنده مطلب
کامران سماوات
کامران سماوات

کامران سماوات هستم. 10 سال است که در حوزه اتومکانیک، تعمیر و سرویس خودرو فعالیت میکنم. مطالبی که می نویسم صرفا تجربیات من نیست بلکه زندگی من است.

آخرین مقالات موتور خودرو

از کجا بفهمیم موتور خودرو سالم است؟

از کجا بفهمیم موتور خودرو سالم است؟

از آنجایی که هر گونه عیب و نقص در وضعیت موتور خودرو می تواند تهدیدی جدی برای سرنشینان تلقی شود، وضعیت فنی خودروی دست دوم یکی از مواردی است که در هنگام خرید باید به آن توجه جدی داشت. در این مطلب خواهیم دید که چگونه بفهمیم موتور ماشین سالم است...

علائم و علت خرابی انگشتی موتور یا اسبک چیست؟

علائم و علت خرابی انگشتی موتور یا اسبک چیست؟

انگشتی یا اسبک موتور یکی از اجزا مهم ماشین به شمار رفته که نقش بسزایی را در عملکرد صحیح موتور ایفا می کند. انگشتی موتور در قسمت بالا تنه موتور، در بالای سر سیلندر قرار دارد و برای دسترسی به آن کافی است، درپوش سوپاپ را برداشته و با توجه به 16 یا 8 سوپاپ […]...

بهترین روش تقویت موتور خودرو

بهترین روش تقویت موتور خودرو

تقویت موتور خودرو یا تیونینگ موتور ماشین یکی از روش های محبوب میان علاقه مندان به سرعت است. با استفاده از روش های نرم افزاری همچون تغییرات تنظیمات ایسیو ECU یا سخت افزاری، می توان نسبت به افزایش میزان گشتاور موتور خودرو اقدام کرد که در نتیجه دور موتور یا به اصطلاح شتاب ماشین بیشتر از […]...

تفاوت سیستم سوخت رسانی کاربراتور و انژکتور + علائم خرابی

تفاوت سیستم سوخت رسانی کاربراتور و انژکتور + علائم خرابی

سیستم سوخت رسانی خودرو مانند سیستم گوارش و تنفس برای بدن انسان ضروری و بسیار حساس است که باید انرژی لازم برای استفاده و کارکرد خودرو را تامین کند. اما این سیستم های سوخت چگونه این کار را انجام می دهند؟ چند گونه وجود دارد؟ مزایا و معایب این نوع سیستم چیست؟ چه نوع سیستمی […]...

دیدگاه کاربران