آشنایی با انواع سنسورهای خودرو و نحوه ارتباط با ایسیو


انواع سنسورهای خودرو  با توجه به نوع خودرو و امکانات آن می تواند متفاوت باشد. امروزه خودروهایی با کیفیت و کارایی بسیار عالی طراحی می شوند که دارای سنسورهای منحصر به فرد بوده و این امر کارایی آنها را بهبود بخشیده است. هر یک از این سنسورها در واقع حسگرهایی می باشند که در برابر محرک های فیزیکی حساس بوده و می توانند داده های مهم را به عنوان ورودی دریافت کنند.

اگر می خواهید صاحب یک شغل پردرآمد و پولساز در زمینه تعمیرات خودرو شوید توصیه می کنیم در دوره های آموزش مکانیک خودرو و آموزش تعمیرات ایسیو خودرو ثبت نام کنید.

معرفی انواع سنسورهای خودرو

انواع سنسورهای خودرو شامل کدام است ؟ مهمترین کاربرد سنسورها چیست ؟ سنسورهای خودرو چه ارتباطی با ایسیو دارند ؟ تعمیر و عیب یابی سنسورها به چه صورتی انجام می شود ؟ مهمترین علل خرابی هر یک از سنسورها چیست ؟ به دنبال پاسخ سوالات یاد شده هستید ؟ با ما همراه باشید، در ادامه در نظر داریم به طور کامل اطلاعاتی در مورد مهمترین انواع سنسورهای خودرو ارائه دهیم.

زمانی که خودرو در حال حرکت است باید گزارش کاملی از وضعیت آن به ایسیو در خودروهای انژکتوری و به راننده در خودرو های کاربراتوری منتقل شود. در نظر داشته باشید که راننده هر لحظه نیازمند آن است بدانید چه اتفاقی در بخش های مختلف خودرو رخ می دهد، کدام یک از بخش های آن عملکرد مطلوبی دارند و چه قسمتی دچار ایراد فنی گردیده است. راننده برای بررسی این عوامل نمی تواند مدام از خودرو پیاده شده، و موتور آن را چک کند. به همین دلیل باید از انواع سنسورهای خودرو استفاده کنیم تا بتوانیم گزارش لحظه ای در مورد کارایی برخی از قطعات مهم ارائه دهیم. سنسورها می توانند به طور لحظه ای اطلاعات کاملی در مورد میزان روغن موتور، باد لاستیک ها، میزان بنزین و … را در اختیار راننده قرار دهند و این امر یک سفر ایمن را برای شما فراهم می کند.

معرفی انواع سنسورهای خودرو

انواع سنسورهای خودرو

انواع سنسورهای خودرو  با توجه به نوع خودرو و امکانات آن می تواند متفاوت باشد. امروزه خودروهایی با کیفیت و کارایی بسیار عالی طراحی می شوند که دارای سنسورهای منحصر به فرد بوده و این امر کارایی آنها را بهبود بخشیده است. از رایج ترین انواع سنسورهای خودرو می توان موارد زیر را نام برد:

  • سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP
  • سنسور دور موتور یا RPM
  • سنسور دریچه گاز یا TPS
  • سنسور دمای آب
  • سنسور دمای هوای ورودی یا ATS
  • سنسور اکسیژن
  • سنسور سطح بنزین
  • سنسور فشار روغن
  • سنسور ضربه
  • سنسور استپر موتور
  • سنسور سرعت VSS
  • سنسور جریان هوا یا MAF
  • سنسور موقعیت میل سوپاپ

هر یک از این سنسورها در واقع حسگرهایی می باشند که در برابر محرک های فیزیکی حساس بوده و می توانند داده های مهم را به عنوان ورودی دریافت کنند.  این سنسورها قادر هستند سیگنال های الکتریکی را به عنوان خروجی ارسال کنند. در خودروهایی از نوع کاربراتوری ، داده های به دست آمده از سنسورها مستقیم در اختیار راننده قرار می گیرد ولی در خودروهای انژکتوری، این اطلاعات ابتدا به ایسیو منتقل می شود و به طور دقیق پردازش شده و سپس به راننده صادر می شود.

سنسور فشار هوای داخل منیفولد

سنسور فشار هوای داخل منیفولد یکی از مهمترین انواع سنسورهای خودرو می باشد که فشار هوای ورودی به موتور خودرو را اندازه می گیرد و به ایسیو منتقل می کند. اگر این قطعه به خوبی کار نکند در این صورت ایسیو قادر به مخلوط مناسب هوا و سوخت نخواهد بود و این امر می تواند دردسرهای زیر را به وجود آورد.

– سخت استارت خوردن  موتور

– خروج دود سیاه از  ناحیه ی اگزوز

– گاز خوردن موتور به سختی

– ریپ زدن موتور خودرو

– کاهش بازدهی خودرو

سنسور فشار هوای داخل منیفولد

سنسور دمای هوای ورودی (IAT)

سنسورهای دمای هوای ورودی از دیگر انواع سنسورهای خودرو می باشد که دمای هوای وارد شده به داخل موتور خودرو را اندازه گیری می کند. اگر دمای هوا مناسب نباشد در این صورت با استفاده از کمک ایسیو می توان دمای آن را مقداری افزایش داد. این امر می تواند به استارت خوردن آسان خودرو به ویژه در روزهای سرد زمستان منجر شود. اگر کارایی این سنسور با مشکل مواجه شود در این صورت هوای سرد و گرم قابل تشخیص نیست. با استفاده از دیاگ می توان خرابی این سنسور را تشخیص داد.

سنسور دور موتور RPM

سنسور دور موتور RPM از دیگر سنسورهای مهم و کلیدی در خودرو می باشد که خرابی موتور را تشخیص می دهد. از آن به عنوان سنسور دور میل لنگ نیز یاد می شود. سیگنال های دریافتی توسط این حسگر در ابتدا به ایسیو منتقل می شوند. هر گونه داده ای که از این سنسور دریافت می شود به طور مستقیم به خرابی موتور خودرو مربوط است به همین دلیل باید ارزیابی های دقیق برای تعمیر موتور در پیش گرفته شود.

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن از دیگر انواع سنسورهای خودرو می باشد که در مسیر اگزوز قرار گرفته است و وظیفه ی آن این است که میزان سوخت مصرفی را کاهش داد. بسیاری از خودرو های مدرن دارای این سنسور هستند. وجود این حسگر می تواند راندمان موتور خودرو را افزایش دهد. با بکارگیری این سنسور می توان میزان آلاینده های خودرو را نیز کاهش داد. از مهمترین نشانه های خرابی این سنسورها می توان موارد زیر را نام برد:

  • روشن شدن چراغ چک
  • افزایش میزان سوخت مصرف شده
  • گپ زدن موتور خودرو
  • سنسور دمای مایع خنک کننده موتور

سنسور دمای مایع خنک که به عنوان سنسور آب نیز شناخته می شود، دمای مایع خنک کننده موتور خودرو را اندازه گیری می کند. اگر میزان دمای ارائه شده بالا باشد در این صورت ایسیو،  سوخت  به کار رفته در موتور را رقیق می کند. این امر می تواند سبب روشن نشدن خودرو شود یا اگر هم روشن شد، توان خودرو بسیار کم خواهد بود. اگر میزان دما بیشتر باشد در این صورت ایسیو ، سوخت را غلیظ می کند که این امر به نوبه ی خود دردسرهایی دارد.

سنسور اکسیژن

آموزش انواع سنسورهای خودرو

به منظور دریافت انواع سنسورهای خودرو و آشنایی با روش های تعمیر و عیب یابی آنها می توانید در دوره های ویژه ای که برای این منظور در نظر گرفته ایم، شرکت کنید و راهنمایی کامل به دست آورید. از اساتید حرفه ای و کاربلد در این حوزه بهره مند هستیم. شما می توانید با شرکت در دوره های مد نظر به صورت مجازی یا آنلاین، اطلاعات کامل به دست آورید. حسگرهای متفاوتی موجود است و  عوامل مختلفی می تواند سبب خرابی یا ایجاد ایراد فنی در آنها باشد. در دوره ی آموزش انواع سنسورهای خودرو می توانید اطلاعات مفیدی در مورد نحوه ی عیب یابی و تعمیر آنها نیز به دست آورید. به منظور اطلاع از دوره های موجود، از طریق شماره های موجود با همکاران ما در تماس باشید و راهنمایی کامل دریافت کنید.

به این صفحه امتیاز دهید
نویسنده مطلب
کامران سماوات
کامران سماوات

کامران سماوات هستم. 10 سال است که در حوزه اتومکانیک، تعمیر و سرویس خودرو فعالیت میکنم. مطالبی که می نویسم صرفا تجربیات من نیست بلکه زندگی من است.

آخرین مقالات ایسیو ECU

ریمپ ایسیو خودرو چیست؟

ریمپ ایسیو خودرو چیست؟

ایسیو یک برنامه کامپیوتری کوچک است که به عنوان مغز متفکر خودرو عمل می کند و تمام عملکردهای خودرو را تحت کنترل دارد. برنامه کنترل کامپیوتر خودرو، MAP نامیده می شود و در مقابل برنامه ریزی مجدد و ایجاد اصلاحات در MAP را ریمپ ایسیو خودرو می نامند...

بازار کار تعمیرات ایسیو [درآمد تعمیرات ECU]

بازار کار تعمیرات ایسیو [درآمد تعمیرات ECU]

ایسیو قطعه ای مهم از خودروهای انژکتوری می باشد که در راه اندازی خودرو نقش اساسی را ایفا می کند. با توجه به ضرورت ایسیو در خودرو  و همچنین نیاز جامعه به شغل تعمیرات ایسیو می توان به این نتیجه رسید که بازار کار تعمیرات ایسیو در ایران و سایر کشورها عالی خواهد بود...

آموزش ریست کردن ecu خودرو بدون دیاگ و با دیاگ

آموزش ریست کردن ecu خودرو بدون دیاگ و با دیاگ

امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد تغییرات بسیاری در صنعت خودروسازی هستیم. جایگزینی برخی از تجهیزات الکترونیکی جدید به جای نمونه های قدیمی سبب شده است تا فرایند ساخت خودرو از شروع تا پایان و حتی تعمیرات آن نیز دستخوش تغییرات فاحشی باشند...

انواع عملگرهای ایسیو ECU و کاربرد های آن ها

انواع عملگرهای ایسیو ECU و کاربرد های آن ها

اگر می خواهید با انواع عملگر های ای‌سی‌یو (ECU) و کاربرد هر یک از آن ها آشنا شوید، با ما در این مقاله از سری مقالات آموزش تعمیرات ایسیو همراه باشید. عملگرهای ایسیو ECU عملگر سوئيچ اينرسي ایسیو ECU اين قطعه از يك سوكت سه پايه تشكيل شده است...

دیدگاه کاربران