معرفی قطعات ایسیو خودرو


مبدل های A to D یا مبدل های آنالوگ به دیجیتال، از جمله قطعات ایسیو خودرو محسوب می‌شود. این قطعه وظیفه بررسی خروجی برخی از سنسورهای تعبیه شده در خودرو نظیر سنسور اکسیژن را بر عهده دارد. خروجی سنسور اکسیژن خودرو، اختلاف ولتاژ آنالوگ در محدوده صفر الی 1.1 ولت می باشد. ریز پردازنده ها غالبا سیگنال های آنالوگ سنسور اکسیژن را به سیگنال دیجیتال تبدیل می کنند.

در صورتی که می خواهید تعمیرات ایسیو را به صورت حرفه ای یاد بگیرید در دوره آموزش تعمیرات ایسیو فنی برق ثبت نام کنید.

قطعات ایسیو خودرو چگونه کار میکنند 

کامپیوتر یا ecu خودرو نوعی کنترل کننده بوده که نظارت و کنترل بر اجزای الکتریکی خودرو را بر عهده دارد.

از ایسیو با عنوان مغز متفکر خودرو نام می برند.

به طور معمول، Electronic Control Unit یا ECU دارای ورودی و خروجی های مختلفی می باشد. ورودی این دستگاه را عموما سنسورهای نصب شده در سرتاسر خودرو تشکیل می دهد.

همچنین، خروجی های ایسیو دستورها و فرمان های ارسالی به پردازنده ها و قطعات الکتریکی موجود در خودرو می باشند.

در واقع، قطعه ایسیو شبیه یک میکرو کامپیوتر کوچک می باشد. از مهم ترین قطعات ایسیو خودرو می توان به یک حافظه موقت، یک حافظه دائم و cpu، اشاره نمود.

بررسی اجزا و قطعات ایسیو خودرو

بررسی اجزا و قطعات ایسیو خودرو

حتما بخوانید: بازار کار تعمیرات ایسیو [درآمد تعمیرات ECU]

1- مبدل های A to D در ایسیو

مبدل های A to D یا مبدل های آنالوگ به دیجیتال، از جمله مهم ترین قطعات ایسیو خودرو محسوب می‌شود.

این قطعه وظیفه بررسی خروجی برخی از سنسورهای تعبیه شده در خودرو نظیر سنسور اکسیژن را بر عهده دارد.

به طور معمول، خروجی سنسور اکسیژن خودرو، اختلاف ولتاژ آنالوگ در محدوده صفر الی 1.1 ولت می باشد.

ریز پردازنده ها غالبا سیگنال های آنالوگ سنسور اکسیژن را به سیگنال دیجیتال تبدیل می کنند. حاصل این فرآیند یک عدد دیجیتال 10 بیتی می باشد.

2- مبدل های D to A در ایسیو

مبدل های D to A یا مبدل های دیجیتال به آنالوگ، از دیگر قطعات ایسیو خودرو به شمار می رود. ایسیو خودرو علاوه بر خروجی ولتاژ دیجیتال، می بایست از خروجی ولتاژ آنالوگ نیز برخوردار باشد. این امر قابلیت کنترل و مدیریت برخی از اجزای پیشرانه را برای کامپیوتر خودرو فراهم می آورد.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که قطعه ایسیو خودرو یک پردازنده از نوع دیجیتال می باشد. به منظور تبدیل نمودن اعداد دیجیتال به آنالوگ، وجود قطعه ای مخصوص بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. این فرآیند توسط مبدل های دیجیتال به آنالوگ به بهترین نحو انجام می شود.

قطعات ایسیو خودرو

قطعات ایسیو خودرو

حتما بخوانید: زمان تعویض روغن های خودرو

3- خروجی مخصوص H Level ایسیو

از دیگر اجزای ایسیو می توان به خروجی های دیجیتال H Level، اشاره نمود. در ساختار خودروهای امروزی، قطعه ایسیو تصمیم گیرنده اصلی برای فعال و غیر فعال شدن فن، باز یا بسته شدن انژکتورها و ایجاد جرقه در شمع‌های خودرو تلقی می گردد.

انجام بهینه این عملیات در ایسیو، مستلزم وجود خروجی های دیجیتال می باشد. همچنین، خروجی های دیجیتال، برای انجام وظایف محول شده همانند رله ها انجام وظیفه می کنند.

4- Signal Conditioner ایسیو

کاندیشنر سیگنال یا فرم دهنده سیگنال را می توان از دیگر اجزای ECU خودرو قلمداد نمود. فرم دهنده های سیگنال، غالبا برای تنظیم نمودن خروجی ها و ورودی، قبل از خوانده شدن مورد استفاده قرار می گیرند.

به عبارت دیگر، در پاره ای مواقع، نیاز به اعمال تغییراتی به منظور ایجاد تطابق و هماهنگی لازم با وضعیت سیستم، بر روی ورودی ها و خروجی های مربوط به ایسیو خودرو می باشد. بر این اساس، سیگنال کاندیشنر یا فرم دهنده نوعی مدار بوده که بستر مناسب برای تنظیم سطح سیگنال های ورودی و خروجی را فراهم می آورد.

5- چیپ ها یا تراشه های ارتباطی ECU

تراشه ها یا چیپ های ارتباطی، از دیگر اجزای تعبیه شده در ساختار ECU خودرو به شمار می رود. ارتباط و تعامل میان ورودی ها و خروجی ها، توسط تراشه های ارتباطی برقرار می گردد. این تراشه ها استانداردهای ارتباطی مختلفی را در ماشین ها به مرحله اجرا در می آورند.

حتما بخوانید:معرفی جامع شغل مکانیک خودرو؛ آینده شغلی، درآمد و بازار کار

استاندارد ارتباطی CAN از رایج ترین موارد ارتباطی استفاده شده در خودروها محسوب می شود. در استاندارد شبکه سازی ناحیه کنترل کننده یا به تعبیری CAN، میزان سرعت ارتباطات تا مرز 500 کیلو بیت بر ثانیه نیز خواهد رسید.

این استاندارد به نسبت سایر استانداردهای ارتباطی خودروها، از سرعت بسیار بالاتری برخوردار می باشد.

انواع حافه در ایسیو

6- حافظه موقت ecu

حافظه موقت، یکی دیگر از قطعات ایسیو خودرو به حساب می آید. قطع برق باتری موجب از بین رفتن حافظه موقت ایسیو می شود. روش تجدید یا برگرداندن حافظه موقت با عنوان Initialize یا تجدید حافظه شناخته می‌شود.

با این وجود، امکان بازیابی مجدد این قطعه میسر می باشد. این حافظه وظیفه شناسایی عملکرد پیشرانه، دنده و استپ موتور را بر عهده دارد.

همچنین، انجام محاسبات آنی برای اعمال تنظیمات لحظه ای، از دیگر وظایف مهم حافظه موقت ایسیو تلقی می گردد. در ضمن، این حافظه معایب و ایرادات دائم و موقت سیستم انژکتور را در خود نگه می دارد.

حتماً بخوانید: راهنمای جامع عیب یابی کولر خودرو

7- حافظه دائم ecu

از دیگر اجزای ایسیو خودرو می توان به حافظه دائم، اشاره کرد. این حافظه کاملا شبیه به setup و سیستم عامل رایانه های شخصی کار می کند.

حافظه دائم با قطع شدن جریان برق باتری، از بین نخواهد رفت. همچنین، در صورت خرابی و معیوب شدن این حافظه، امکان بازیابی آن وجود ندارد.

در چنین شرایطی، ایسیو خودرو غیر قابل استفاده می شود. حافظه دائم متناسب با سنسورهای طراحی شده در سیستم پیشرانه خودرو، از سطر و ستون برخوردار است.

جداول حافظه دائم با نام Look up table تعریف می شوند. در جدول های مزبور زاویه آوانس ایسیو و میزان پاشش سوخت، در هر بار و دور پیشرانه، تعیین گردیده است.

حافظه دائم ecu

خطاها در  ایسیو 

8- خروجی های ایسیو

برخی از خروجی های ایسیو برای کاربر قابل مشاهده می شوند.

روشن شدن برخی از چراغ های پشت آمپر و روشن شدن چراغ های درب خودرو در هنگام باز بودن درب، برخی از این موارد محسوب می شوند.

روشن شدن چراغ های پشت آمپر به نوعی وجود مشکل و ایراد فنی در سیستم خودرو را گوشزد می کند.

همچنین، خطاهای ایجاد شده در ایسیو خودرو با تنظیم دوباره آن، به راحتی برطرف می شوند.

برای انجام این فرآیند غالبا از دستگاه مخصوصی به عنوان دیاگ استفاده می شود.

محل نصب ECU

در ضمن، محل نصب ایسیو متناسب با نوع و مدل خودرو متفاوت می باشد. در برخی از مدل ها، ایسیو در زیر داشبورد یا در زیر کاپوت تعبیه می شود.

با استفاده از دفترچه راهنمای خودرو می توان از محل استقرار این قطعه اطمینان حاصل نمود. به طور مثال، ایسیو خودرو پژو 206 در کنار موتور قرار گرفته است.

ناگفته نماند که پین ها و کانکتورها، بدنه اصلی یا رادیاتور، پوسته پایینی یا درپوش، پلاک و قطعه برد الکترونیکی یا کیت، از مهم ترین اجزا و قطعات ایسیو خودرو به شمار می روند.

مجتمع فنی برق برگزارکننده دوره های فنی مختلف مانند دوره مالتی پلکس خودرو، آموزش سوپاپ تراشی، دوره مکانیک خودرو و غیره می باشد، تمامی دوره ها به صورت عملی، در کارگاه های مجهز و تحت نظر اساتید مجرب و متخصص برگزار می شود در صورت علاقه به فراگیری هر یک از شغل های فنی همین الان به مجتمع فنی برق مراجعه نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
نویسنده مطلب
کامران سماوات
کامران سماوات

کامران سماوات هستم. 10 سال است که در حوزه اتومکانیک، تعمیر و سرویس خودرو فعالیت میکنم. مطالبی که می نویسم صرفا تجربیات من نیست بلکه زندگی من است.

آخرین مقالات ایسیو ECU

ریمپ ایسیو خودرو چیست؟

ریمپ ایسیو خودرو چیست؟

ایسیو یک برنامه کامپیوتری کوچک است که به عنوان مغز متفکر خودرو عمل می کند و تمام عملکردهای خودرو را تحت کنترل دارد. برنامه کنترل کامپیوتر خودرو، MAP نامیده می شود و در مقابل برنامه ریزی مجدد و ایجاد اصلاحات در MAP را ریمپ ایسیو خودرو می نامند...

بازار کار تعمیرات ایسیو [درآمد تعمیرات ECU]

بازار کار تعمیرات ایسیو [درآمد تعمیرات ECU]

ایسیو قطعه ای مهم از خودروهای انژکتوری می باشد که در راه اندازی خودرو نقش اساسی را ایفا می کند. با توجه به ضرورت ایسیو در خودرو  و همچنین نیاز جامعه به شغل تعمیرات ایسیو می توان به این نتیجه رسید که بازار کار تعمیرات ایسیو در ایران و سایر کشورها عالی خواهد بود...

آموزش ریست کردن ecu خودرو بدون دیاگ و با دیاگ

آموزش ریست کردن ecu خودرو بدون دیاگ و با دیاگ

امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد تغییرات بسیاری در صنعت خودروسازی هستیم. جایگزینی برخی از تجهیزات الکترونیکی جدید به جای نمونه های قدیمی سبب شده است تا فرایند ساخت خودرو از شروع تا پایان و حتی تعمیرات آن نیز دستخوش تغییرات فاحشی باشند...

آشنایی با انواع سنسورهای خودرو و نحوه ارتباط با ایسیو

آشنایی با انواع سنسورهای خودرو و نحوه ارتباط با ایسیو

انواع سنسورهای خودرو  با توجه به نوع خودرو و امکانات آن می تواند متفاوت باشد. امروزه خودروهایی با کیفیت و کارایی بسیار عالی طراحی می شوند که دارای سنسورهای منحصر به فرد بوده و این امر کارایی آنها را بهبود بخشیده است...

دیدگاه کاربران